عصاره ی کلم بروکلی می تواند به درمان دیابت نوع 2 کمک کند

15 ژوئن 2017- یک مطالعه ی جدید نشان داد پودر حاوی عصاره ی کلم بروکلی، پتانسیل درمان  افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را دارد. دانشمندان دانشگاه گوتنبرک در سوئد اعلام کردند: یک ماده ی شیمیایی موجود در جوانه های کلم بروکلی بنام sulphoraphane، مقدار قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد.

 نویسنده ی ارشد این مقاله،  دکتر Rosengren این فرضیه را مطرح کرده است که عصاره ی این گیاه می تواند جایگزین داروی متفورمین به عنوان خط اول درمان دیابت نوع 2 شود.

او گفت: ما در مورد اثرات این گیاه بسیار هیجان زده هستیم  و مشتاق ارائه عصاره ی این گیاه به صورت دارو به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می باشیم.

به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان برای 97 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 روزانه سولفورافان یا پلاسبو را به مدت 3 ماه تجویز نمودند. همه ی شرکت کنندگان بجز 3 نفر درمان دارویی خود با متفورمین را ادامه دادند، افرادیکه از متفورمین استفاده نمی کردند باز هم قادر به کنترل قند خون خود بودند. غلظت سولفورافان مورد استفاده در این تحقیق حدوداً معادل با مصرف 500 کیلوگرم کلم بروکلی در روز بود.

Rosengren گفت: مصرف سولفورافان با کاهش ده درصدی قند خون در این افراد همراه بود که می تواند به کاهش عوارض دیابت در چشم، کلیه ها و عروق کمک کند. مصرف این عصاره به ویژه بر افراد چاق که مقدار قندخون آنها در ابتدای تحقیق بالاتر بود، تأثیر ویژه ای داشت.

محققان تیم دکتر Rosengren در مورد این یافته ها هیجان زده هستند، زیرا تا 15 درصد از افراد  مبتلا به دیابت نوع 2 نمی توانند از متفورمین به دلیل خطرات مرتبط با کلیه ها استفاده کنند.

محققان نشان دادند که متفورمین و sulphoraphane، قند خون را به روشهای مختلفی کاهش می دهند: متفورمین موجب افزایش حساسیت سلولها به انسولین شده و بنابراین مقدار بیشتری گلوکز را از جریان خون خارج کرده و وارد سلولها می کند، درحالیکه سولفورافان به سرکوب تولید گلوکز کمک می کند، اما Rosengren معتقد است این عصاره می تواند مکمل متفورمین باشد و یک جایگزین مناسب برای افرادی است که قادر به مصرف متفورمین نیستند.

محققان در حال حاضر به دنبال تایید این پودر به عنوان دارو برای دیابت نوع 2 هستند، آنها امیدوارند که تا سال 2019 این محصول در اختیار بیماران قرار گیرد.

 نتایج این تحقیق در مجله ی Science Translational منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/broccoli-extract-could-help-treat-type-2-diabetes-92986665.html